Terwijl Nederland Hemelvaart vierde, hebben 60 leerlingen uit de derde klas Internationalisering een intensieve week gehad in Barcelona. Na drie jaar kon de uitwisseling eindelijk weer doorgaan!

De leerlingen hebben in april de Spaanse leerlingen op bezoek gehad. Deze week hadden de leerlingen de verantwoordelijkheid voor hun Spaanse leerling. In Spanje zijn de rollen omgedraaid.

De leerlingen verblijven in gastgezinnen. Dit is mega spannend, want ze moeten zich alleen in een vreemd gezin zien te redden. Bij het vak internationalisering staan cultuurverschillen centraal. Deze komen zeker aan bod bij het verblijf in de gastgezinnen. Vooral het verschil in eetgewoontes blijft de leerlingen verbazen. Ontbijten met koek en snoep. Dan heel lang niks. Rond drie uur een warme uitgebreide lunch en dan pas heel laat het avondeten. Daarna vaak nog voetballen (of hangen) op straat. De leerlingen gaan dus ook véél later naar bed (rond 1:00), maar de schooldag begint wél elke dag om 08:00 uur. Hoewel de leerlingen dus echt vermoeid raken deze week, hebben de leerlingen (bijna) helemaal niet geklaagd of gezeurd deze week. Heel bijzonder.

Naast de ervaring in het gastgezin, volgen de leerlingen ook een schoolprogramma, met daarin onder andere modernistische architectuur (Sagrada Familia!), Romeinse opgravingen, taallesjes en sport.

Bij Internationalisering geven we op een TTO manier les, dus de voertaal in de les is Engels. Dit is vaak een beetje onwennig, want als iedereen Nederlands spreekt, waarom zou je dan… Tijdens de uitwisseling gebeurt precies wat we in de les (proberen) te doen. Je móet je verlegenheid overwinnen en Engels spreken. Naast deze  zichtbare verbetering is het fantastisch te zien hoe zelfstandig  en verantwoordelijk de leerlingen zijn deze week. Veel leerlingen  hebben vrienden gemaakt en er zijn al vergevorderd plannen om elkaar deze zomer alweer op te zoeken!

Het uitwisselingsprogramma dat de leerlingen hebben gevolgd is gesubsidieerd door de Europese Unie met het Erasmus Plus programma. Het Erasmus programma stimuleert het overbruggen van cultuurverschillen en het stimuleren van solidariteit binnen Europa. We zijn als sectie Internationalisering trots dat we hieraan bijdragen. Maar vooral zijn we heel blij dat de leerlingen een geweldige ervaring hebben opgedaan!