Technasium

Het Ichthus Lyceum beschikt sinds 2010 over een officieel erkend Technasium. Onder supervisie van de Stichting Technasium, die landelijk ongeveer 90 gecertificeerde Technasia onder haar hoede heeft, biedt het Ichthus Lyceum het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) aan. Onze school is daarmee uniek in deze regio. Het Ichthus Lyceum heeft op de bovenste etage van de school twee speciale Technasiumwerkplaatsen gerealiseerd die optimale mogelijkheden bieden om projectmatig te werken.

Het vak Onderzoek & Ontwerpen

Onderzoek & Ontwerpen (o&o) is het vak van het Technasium. Voor een opdracht ga je in een team onderzoeken en ontwerpen en presenteert tot slot je ontwerp aan je docent en de opdrachtgever.

Voortgezet onderwijs – hoger onderwijs – bedrijfsleven
Het Technasium verbindt scholen, hoger onderwijs, bedrijfsleven en overheid met elkaar. Je verkent en ontdekt de oneindige mogelijkheden in de bètasector. Techniek is overal aanwezig. Of het nu gaat om de prikkeling van zintuigen, de ontwikkeling van waterberging, vermindering van lichtuitstoot, het ontwerpen van een dakterras of een nieuwe multifunctionele rugzak.

In de brugklas maken alle leerlingen kennis met het vak O&O met opdrachtgevers zoals dierentuin Artis of de Brandweer. Na het eerste leerjaar kun je het vak o&o kiezen. Je werkt aan diverse vaardigheden, zoals: technisch tekenen, schaal tekenen, houtwerken, maquette bouwen, scrum, 3D ontwerpen en printen.

Je leert:

• onderzoeken
  • informatie verzamelen
  • ontwerpen
  • samenwerken
  • zelfstandig werken
  • plannen en organiseren
  • projectgericht werken
  • presenteren
  • reflecteren

Wanneer je aan het eind van het brugklasjaar kiest voor het Technasium, ga je tijdens vier projecten per jaar voor een bedrijf of instelling, een vraagstuk op lossen op technisch terrein. Het vak o&o bestaat namelijk uit opdrachten uit de praktijk. Door samen te werken met bedrijven, overheidsinstanties en instellingen zie je hoe de praktijk van hoger opgeleide bètatechnici eruit ziet.

Alle technische beroepen zijn namelijk te verdelen in de 7 bètawerelden, in de thema’s industrie, verkeer, zorg en welzijn, recreatie en toerisme, wonen, landbouw en landschapsinrichting en kunst en cultuur.

Tijdens het examenjaar, havo 5 en vwo 6, wordt het gehele schooljaar gewerkt aan één opdracht: de meesterproef.

Ben jij technisch, creatief en nieuwsgierig? Kan jij goed plannen en organiseren en heb je ook nog doorzettingsvermogen? Dan is de het Technasium zeker iets voor jou!