GSA

Sinds 2014 viert het Ichthus Lyceum de Paarse Vrijdag. Op verzoek van toendertijd één leerling is de GSA (Gender and Sexual Alliance) uitgegroeid tot een actieve groep die bestaat uit ongeveer 20 leerlingen. Deze groep leerlingen wordt door twee docenten begeleid (Anita Broek en Rens Nijssen).

Het Ichthus Lyceum doet mee aan de Paarse Vrijdag omdat er waarde gehecht wordt aan het feit dat elke leerling zichzelf kan zijn en zich gezien voelt. Voor leerlingen is de middelbare school al een ingewikkelde tijd van ontdekking en zelfontwikkeling, waarbij de Paarse Vrijdag een positieve invloed heeft op de sociale veiligheid in school. Aan de hand van de GSA en de daar bijhorende activiteiten als de Paarse Vrijdag wordt onderschreven dat elke leerling mooi is zoals hij of zij is. Voor veel leerlingen blijft de ontdekking dat je niet hetero bent, een proces van wennen en jezelf opnieuw uitvinden. De GSA wil met de Paarse Vrijdag aan dit proces een steentje bijdragen. In samenwerking met leerlingen uit verschillende klassenlagen zijn zij hiermee bezig. Daarnaast draagt het organiseren van de Paarse Vrijdag bij aan een veilig leef- en leerklimaat in de school, een belangrijke waarde voor het Ichthus Lyceum.

De afgelopen jaren zijn er verschillende activiteiten hebben georganiseerd waar leerlingen zich via Magister voor konden intekenen (een pubquiz, mini-playbackshow en over de lijn), is het dit jaar een stuk ingewikkelder gebleken voor de GSA om Corona-proof activiteiten te organiseren. Uiteraard is de school in paars versierd geweest, droegen zoveel mogelijk leerlingen en docenten de kleur paars en werden er paarse mondkapjes en bandjes aan het personeel uitgedeeld. Daarnaast is er een promotiefilmpje gemaakt en werd via Instagram aandacht besteed aan de Paarse Vrijdag.