Kunst en cultuur

Kunst & Cultuur

Bij kunst & cultuur staat het creatief denken centraal: de leerling leert om steeds uit te gaan van meerdere mogelijkheden en hierin keuzes te maken. Vervolgens moet deze keuze verder ontwikkeld en uitgevoerd worden. In alle opdrachten zit vaktheorie verweven, zoals kunstgeschiedenis, muziektheorie, beeld- en theatertaal en beeldende begrippen. Leerlingen leren hoe die theorie in de praktijk te herkennen en toe te passen. Tegelijkertijd worden de vaardigheden voor het gebruik van verschillende materialen en technieken aangeleerd en geoefend. Kunst & Cultuur bestaat uit verschillende disciplines: beeldende vorming (2- en 3-dimensionaal werk), nieuwe media en drama (NMD) en muziek.

De Toneelmakerij

Sinds 2010 is het Ichthus Lyceum een Toneelmakerijschool. De Toneelmakerij is het grootste jeugdtheatergezelschap van Nederland dat ontstaan is uit het samengaan van de gerenommeerde toneelgroepen Huis aan de Amstel en Wederzijds. De artistieke leiding is in handen van Liesbeth Coltof. De afdeling kunsteducatie van De Toneelmakerij ontwikkelt rond alle voorstellingen projecten, die geïnspireerd zijn op de voorstelling en deze in een breder verband plaatst. In het kader van een doorlopende leerlijn zijn we als school een intensievere samenwerking met De Toneelmakerij aangegaan. Daarvoor is het project ‘Binden en Boeien’ ontwikkeld, een op maat gemaakt programma, buiten het normale educatieve aanbod om.

De Ichthus Musicalgroep

De Ichthus musicalgroep is een projectgroep voor álle jaarlagen. Zij krijgen een masterclass podiumkunst waarbij ze lessen krijgen in zang, dans en acteren. Leerlingen kunnen ook deelnemen in het productieteam waar ze onder begeleiding meewerken aan de organisatie, de bouw van decors, sponsoring, rekwisieten en het lichtplan. In een jaar tijd werken ze toe naar minimaal twee voorstellingen in de stadsschouwburg Velsen waarbij een groot live-orkest meespeelt. De leerlingen worden begeleid door zeer ervaren docenten. In het verleden heeft het Ichthus Lyceum al vele succesvolle producties opgevoerd, zoals ‘Grease’, ‘Jesus Christ Superstar’ en ‘West Side Story’. Momenteel werkt de groep aan de hitmusical ‘Fame’! (meer informatie)

Cultuurkaart

Elke leerling ontvangt via de school in het najaar een cultuurkaart, waarmee hij korting krijgt voor tijdschriftabonnementen, in musea, theaters en een aantal winkels. Op de kaart staat geen bedrag om te besteden, omdat dit klassikaal wordt gebruikt.