Bijna 10 jaar geleden ben ik begonnen met het gebruik van PowerPoint in mijn lessen. De eerste stap was om me te verdiepen in alle mogelijkheden van het programma, want het was niet de bedoeling om gewoon het boek te gaan projecteren, maar vooral gebruik te gaan maken van animaties om de lesstof stap voor stap zo logisch mogelijk op het scherm op te bouwen. Geen muur van tekst dus, maar veel plaatjes, stappenplannen, leuke voorbeelden en veel oefeningen.

Na een paar jaar had ik al mijn uitleg van klas 1 t/m 4 in PowerPoint staan en daarna was het vooral een kwestie van uitproberen: Leerlingen halen meestal feilloos de foutjes en de zwakke plekken naar boven en ook kon ik aan de klassen zien wat wel en niet ‘werkte’. Dan weer bijschaven, aanpassen, nieuwe inzichten verwerken en zo werd mijn lessenverzameling elk jaar weer ietsje beter.

Vorig jaar durfde ik het dan eindelijk aan om mijn lessen de wijde wereld in te sturen en ze op YouTube te zetten. Dat was best een flinke stap, want mijn publiek had tot dan toe alleen maar bestaan uit mijn eigen leerlingen, die niets meer van Latijn wisten dan ik ze had verteld, maar nu konden ook leerlingen van andere scholen, of erger nog: collega’s in het land, of nóg erger: mijn eigen docenten van wie ik het vak heb geleerd, meekijken naar mijn lessen!

Het aantal gebruikers groeide flink in Coronatijd. Het zal natuurlijk nooit een ‘Math with Menno’ worden, want de doelgroep is vrij klein, maar het is leuk om reacties van gymnasiasten van andere scholen te krijgen. Soms komen er reacties uit zeer onverwachte hoek: een theologiestudente de me bedankte omdat ze na het kijken van mijn filmpjes opeens een 8 voor haar herkansing Latijn haalde! Of een non in een klooster die op latere leeftijd nog Latijn wilde leren en dat nu doet met behulp van mijn filmpjes!

Gelukkig heb ik nog weinig negatieve reacties gehad. Een kijker vond mijn stem te saai en kon het niet langer aanhoren. Daar heb ik inmiddels een oplossing voor gevonden: Zet de afspeelsnelheid op 1,5!

Klik op deze link om naar het Youtube-kanaal te gaan!

Door: M.Weel (docent Latijn)