Al jaren wijst onderzoek uit dat ouderbetrokkenheid een positief effect heeft op de leerontwikkeling van uw kind. Betrokkenheid van ouders bij schooltaken doet er dus toe! Al denken jongeren daar zelf natuurlijk anders over. Jongeren vinden uw interesse prettig, maar bemoeienis met schoolwerk willen ze liever niet. Jongeren willen graag zelf de regie over hun leven en schoolzaken. Dat hoort bij de leeftijdsfase. Het motiveren en ondersteunen van uw kind bij schooltaken is daardoor geen makkelijke opgave. Gesprekken over huiswerk gaan vaak gepaard met emoties van beide kanten. Wat niet meehelpt is dat het beloningsdeel in de puberbrein van uw kind zeer actief is. Dit ‘feel good’ deel van het brein stuurt uw kind richting leuke, spannende en belonende activiteiten. Schooltaken maken daar meestal geen deel van uit. Sporten, gamen, muziek maken, contact met vrienden zijn in deze levensfase belangrijker dan leren. Ook is het brein nog niet goed ingericht op het gebied van overzicht houden, plannen en organiseren, lange termijn planning of doorzetten als iets saai of moeilijk wordt. Daarnaast vinden jongeren dat ze recht hebben op vrijetijd en huiswerk berooft hen van dit recht. Tsja, onder deze omstandigheden begrijpen we dat het een uitdaging is om uw kind dagelijks te ondersteunen bij het leren. Maar leervaardigheden zijn levensvaardigheden en belangrijke bouwstenen voor de toekomst. Uw betrokkenheid bij de leerontwikkeling van uw kind is daarom van groot belang.

Om u daarbij te helpen, heb ik enkele tips voor thuis op een rijtje gezet:

1. Laat uw kind eerst rustig bijkomen van een schooldag! Begin niet meteen over een cijfer, een PTA of huiswerk.
  2. In gesprek over school? Zoek samen een geschikt moment op basis van tijd en emotionele ruimte.
  3. Complimenteer positief leergedrag en inzet, ook als een cijfer niet hoog is.
  4. Reageer ondersteunend op een slechte prestatie. Wat kun je volgende keer anders doen?
  5. Een slecht cijfer op magister? Laat uw kind het zelf ter sprake brengen.
  6. Vraag uw kind wanneer én hoe u het beste kunt ondersteunen bij het leren.
  7. Wenst u kind geen bemoeienis? Dat mag, maar bespreek dan wanneer u zich wel actief gaat  bemoeien. Bijvoorbeeld als leerprestaties verminderen.
  8. Liggend leren op de bank of in bed werkt niet. Dan gaat het brein in ‘ruststand’. Zoek samen   een effectieve studeerplek in huis.
  9. Social media is een grote stoorzender voor het leerproces. Praat hierover met uw kind. Leren gaat makkelijker en sneller zonder mobiele telefoon.
  10. Wilt u helpen bij overhoren? Laat uw kind in eigen woorden vertellen waar de leerstof overgaat.

Inge Verstraete

Co-auteur Handboek Leren leren