“Ik had een droom. En in die droom zaten kinderen van jullie leeftijd opgesloten in een donkere ruimte en spraken over zaken waar jullie over praten.”

Met deze woorden beantwoordt Anna Woltz de vraag van één van de Leeseumleerlingen over inspiratie voor haar laatste boek De tunnel. Dat het boek uiteindelijk zou gaan over het schuilen in Londense metrotunnels, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, wist zij op dat moment nog niet.

Het Ichthus Leeseum had een droom: Anna Woltz op school, om te komen praten over schrijverschap, haar boeken en het ontstaan daarvan. Na een eerste afwijzing van de Schrijverscentrale op de aanvraag tot schoolbezoek (“Mevrouw Woltz is haar nieuwe boek aan het schrijven en mag niet gestoord.”), is het de Leeseumleerlingen via een aantal slim opgezette mails toch gelukt om een van hun lievelingsschrijvers op het Ichthus te krijgen.

Leerlingen halen Anna Woltz op van station Driehuis en begeleiden haar via de mediatheek naar lokaal e36. Daar zitten 37 leerlingen (en één van hun ouders) uit de onderbouw klaar om Anna te bestoken met vragen. Het wordt een memorabele middag. Uitgebreid geeft ze antwoord op de vragen die worden gesteld. Met uitleg en anekdotes zorgt ze ervoor dat de leerlingen zich bijna twee uur lang geen moment vervelen. Ze vertelt over haar inspiratiebronnen, over uitgeverijen en over de ophef naar aanleiding van de veranderingen in Roald Dahls boeken.

Superinteressant wordt het als ze vertelt op welke manier zij in haar schrijven iedere keer stukjes van een personage of een verhaallijn cadeau doet aan de lezer waardoor deze bij de les blijft. Ze wil háár fantasiewereld, háár verhalen zo goed mogelijk op de lezer overbrengen. Dat deze meegaat in de stroom. Dat de lezer bij de kladden wordt gegrepen. Dat deze zich verliest in haar bedenksels. Anna Woltz praat over zichzelf en haar boeken, maar geeft daarbij ook zeer waardevolle tips aan haar toehoorders.

Over haar nog niet uitgebrachte boek wil Anna niets prijsgeven, maar gaandeweg noemt ze toch wat thema’s die in het boek zijn geschreven. In september 2023 komt het nieuwe boek uit.

Na het signeren van meegebrachte boeken en boeken uit de mediatheek, neemt het Ichthus Leeseum rond kwart over drie afscheid van deze inspirerende schrijver.

Hulde aan de leerlingen van het Leeseum die alles tot in de puntjes hebben voorbereid. En een speciaal dankwoord voor Monique Elsinga die wederom een prachtige poster, een Leeseumboekenlegger en een serie prachtige foto’s heeft gemaakt.

Ik had een droom. En die droom kwam uit: 37 leerlingen, twee uur geconcentreerd én nieuwsgierig bij het bezoek van een favoriete schrijver.

Ben benieuwd welke schrijver zal worden uitgenodigd door het Leeseum 2023-2024.

Wordt vervolgd…..