Voor het tweede schooljaar op rij hebben we in de 2de klas O&O het project Planet Robot gedaan. De leerlingen hebben in een team een afstandbestuurbare robot gemaakt die aan de eisen van de Planet Robot organisatie moet voldoen. Net als vorig schooljaar, hebben we op school de wedstrijden gehouden, waarbij het in de finale weer erg spannend werd. Het team De Rhino’s met hun Kill-O-Hoorn werd uiteindelijk eerste en mocht de Ichthus Planet Robot wisselbeker in ontvangst nemen.

De landelijke wedstrijden van Planet Robot in Den Helder gingen vorig jaar door corona helaas niet door, maar dit schooljaar gelukkig wel. De organisatie bestaande uit uitgeverij Instruct, de Koninklijke Marine en de Dutch Robot Games organiseerden voor 33 deelnemende teams van verschillende scholen afgelopen woensdag 14 juni op de Marinewerf in Den Helder de wedstrijden in twee echte wedstrijdarena’s.

Dinsdagmiddag 13 juni stonden onze vijf robots (Kill-O-Hoorn, Rubberduck, Scorpion, Flame Flip en De Beuner) die meegingen van onze school klaar voor de strijd. De Beuner werd last minute van maandag tot en met dinsdag inclusief de nacht in elkaar gezet door leerlingen van het solarboot team. Zij vervingen het team van de De Chafante mobiel (de Ichthus winnaars van vorig schooljaar) die uiteindelijk niet mee konden.

Woensdagochtend 14 juni 07.15 uur verzamelden John en Rody op station Driehuis de 18 leerlingen die meegingen. Op één na was iedereen op tijd. Renske had zich verslapen maar werd door moeder op station Castricum gebracht waar wij toch moesten overstappen. Paul nam in zijn bus alle robots mee en nog wat gereedschap en materiaal om reparaties tussen de wedstrijden door te kunnen uitvoeren. Uiteraard op Castricum 45 minuten vertraging opgelopen door een uitgevallen trein, maar in Den Helder in volle pas toch op tijd aangekomen bij de sloepenloods van de Marine voor de eerste wedstrijden.

Behalve de 2nd division waar wij aan meededen, waren er ook wedstrijden van de 1st division. Dit zijn de bekende robots die elkaar echt mogen ‘afmaken’. Met enorm geweld vond dat plaats in een veilige afgesloten plexiglazen cabine. Gewoon eng om te zien. In de 2nd division gaat het niet om elkaars robot te ‘slopen’, maar om elkaars ballon lek te prikken. Een stuk vriendelijker dus.

Na een rondvaart op een marinesleepboot door de marinehaven en een aangeboden lunchpakket van de organisatie, gingen de wedstrijden weer verder. Het werd een spannend gevecht tussen alle robots. Onze Kill-O-Hoorn liet het door technische problemen helaas afweten, maar de Flame Flip en Scorpion kwamen goed mee in de strijd. Vooral de tactische stuurkunsten van Thijmen hielden Scorpion in de race. Rubberduck was helaas niet opgewassen tegen het geweld, maar glansde wel mooi in het geel in de arena. En dan was er nog De Beuner. Alle andere teams vreesden voor de nylon grasmaaier met scherpe mesjes waarmee De Beuner rigoureus de ballonnen van de tegenstanders kon stuk prikken. En terecht. De een na de andere robot werd verslagen en een finaleplaats lag duidelijk in het verschiet. Maar ook De Beuner kreeg te maken met motorproblemen en moest het in de halve finale afleggen tegen de andere robots. Ook Scorpion haalde de halve finales, maar werd door onduidelijke jury beslissingen en puntenverdelingen toch niet als finalist aangewezen. We hebben nog geprotesteerd bij de jury, maar dat mocht niet baten.

Met opgeheven hoofd verlieten wij na de prijsuitreiking Den Helder per trein via Castricum, alwaar bijna vijf leerlingen vergaten in de stappen in de trein ☹. Met een luide brul konden we ze op tijd wakker schudden om in te stappen. Ja, het was een lange, maar enerverende dag geweest. Helaas geen bekers mee naar het Ichthus, maar wel een vaantje als herinnering. Volgend jaar hakken we de tegenstanders in de pan! 😉

Met O&O robotgroetjes,

Mika, Noah, Lars, Jasper, Stefan, Renske, Rosanne, Dorus, Eline, Thijmen, Mick, Ivy, Mette, Tess, Tim, Sven, Joël, Thys, John Petri, Paul Fleischeuer, Hanke van Lent en Rody Sandbrink.