Ichthus Lyceum helpt mee in strijd tegen coronavirus

Door redactie ‘De Jutter’ 31 maart 2020

Op het Ichthus Lyceum maken de 3D-printers momenteel overuren. De school steunt een oproep van studenten aan de TU Delft om koppelstukken te printen voor snorkelmaskers. Die moeten dienen als alternatief voor de mondkapjes en veiligheidsbrillen, die in ziekenhuizen worden gebruikt.

Christian Petit, een leerling van het Ichthus Lyceum (rechts op de foto), werd door een vriend van hem benaderd. Die vriend studeert aan de TU Delft en daar is een initiatief ontwikkeld om 3D-printers in te zetten voor het maken van speciale koppelstukken. Het is de bedoeling dat de luchtfilters, die in ziekenhuizen worden gebruikt, worden gekoppeld aan snorkelmaskers. Hiermee is al in een ziekenhuis getest en het is de bedoeling om deze optie nu breder te gaan inzetten. Om voldoende koppelstukken beschikbaar te krijgen, wordt organisaties met een 3D-printer opgeroepen om het project te ondersteunen. Christian bracht het initiatief via een e-mail onder de aandacht van Marcel Hoogstoevenbeld, docent informatica en ICT-coördinator van de onderwijsinstelling (links op de foto). ,,Ik vind het super leuk dat mijn leerlingen, naast het PTA (Programma Toetsing en Afsluiting, red.) en hun eigen beslommeringen, ook hun eigen steentje bij willen dragen aan de maatschappij en willen helpen bij de crisis in het bijzonder’’, reageert hij.

Klik HIER om het artikel verder te lezen! En klik deze link voor een artikel in de IJmuider courant.

Ook de NOS pikte dit nieuws snel op!! Klik op deze video!