Ichthus Lyceum: onderwijsverbetering door onderzoek en innovatie

Beter onderwijs door onderzoek: het Ichthus Lyceum in Driehuis is hier sinds twee jaar volop mee bezig. Leerlingen, ouders en leraren leveren input en zijn positief over de praktijkgerichte aanpak.

“Wij willen onze leerlingen meer meegeven dan alleen goede schoolresultaten. Hun eigenaarschap stimuleren en ze voorbereiden op hun plek in de samenleving, daar streven wij naar”, vertelt Anja Schoots, onderwijskundig projectleider. “Alleen met structureel onderzoek kun je verbetering meten. En als verbeteren niet lukt, krijg je in ieder geval kijk op hoe je het anders kunt aanpakken.” Anja verdiepte zich in literatuur over eigenaarschap en vond twee gevalideerde vragenlijsten: over zelfregulatie en over betrokkenheid. Op basis daarvan ontwikkelde zij een enquête die aansluit op de onderwijsvisie van het Ichthus Lyceum.

Meer lezen? Klik op dan het volgende artikel op voortgezetleren.nl