Door: Sam Verheijen (Docent Aardrijkskunde)

Woensdag 11 december gingen de leerlingen van de derde klas aan de slag met de thema’s duurzaamheid en draagkracht. Met een grote diversiteit aan keuzes liet de vakgroep aardrijkskunde de leerlingen nadenken over energietransitie, omgaan met klimaatverandering, circulaire economie en duurzaam vervoer. Ze zochten oplossingen voor het verduurzamen van onze eigen school, gingen in gesprek met inwoners, visten plastic van het strand en ontdekten de vele functies van zeewier.

De sectie Aardrijkskunde organiseerde in samenwerking met gemeente Velsen, Science Center Kust en Klimaat, BRAK en de Zeeboerderij IJmond opdrachten om de bewustwording van leerlingen over duurzaamheid te vergroten. De leerlingen kozen zelf het onderwerp waarin ze het meest geïnteresseerd waren en kregen ieder een eigen vraagstuk.

Zo hield een groep leerlingen een beach-clean up op het strand en maakten ze kunstwerken van het gevonden afval. Wethouder Bram Diepstraten was erg blij met de inzet van de leerlingen: ‘Het is top dat zij zo enthousiast zwerfvuil oprapen op het strand. Als we allemaal ons afval in een vuilnisbak gooien en af en toe zwerfafval oprapen, zorgen we samen een schone leefomgeving. En we helpen het milieu enorm als er geen plastic afval meer in de natuur ligt.

Deze leerlingen geven het goede voorbeeld!‘ Een andere groep richtte zich op de veelzijdige toepassing van zeewier bij Zeeboerderij IJmond. Heeft u wel eens aan een waterfles van zeewier gedacht? Of een Ikea meubel van gehard zeewier? Onze leerlingen hebben het bedacht! Ook werd er stilgestaan bij klimaatverandering en gingen de leerlingen zelf in gesprek met inwoners over het thema duurzaamheid. Wethouder Sebastian Dinjens ging langs bij leerlingen die ideeën uitwerkten voor het verduurzamen van hun schoolgebouw. ‘Ik vind het mooi dat deze leerlingen nadenken over hoe ze hun eigen omgeving duurzamer kunnen maken. Jongeren zijn super creatief, en bedenken vaak andere dingen dan volwassenen. Dat soort ideeën zijn de toekomst. Hoe eerder we jongeren bij onze strijd voor duurzaamheid betrekken, hoe meer invloed ze hebben op hun eigen toekomst’.

Aan het eind van de dag presenteerden de leerlingen hun ideeën en oplossingen aan de partners, docenten en aan medewerkers van gemeente die zich bezighouden met duurzaamheid. Zeker de ideeën over het omgaan met de gevolgen van klimaatverandering zijn inspirerend. Wethouder Floor Bal: ‘De jeugd heeft frisse en vernieuwende ideeën. We zijn heel blij dat ze meedenken over klimaat en duurzaamheid.’

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/BYmcESz88dw” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>