Ga je deze zomer niet op reis naar het buitenland, denk dan eens aan het maken van een roadtrip via een boek. Dit zijn een paar tips:

Underdog van Elfie Tromp
Tragikomische roman over een groot taboe in deze tijd: mislukken in onze maakbare maatschappij. Hardcore gamer Rein en zijn ambitieuze zus Adelien maken een roadtrip door de outback van Australië, op zoek naar een topfokker van Afghaanse windhonden. Vlot geschreven vanuit steeds wisselend perspectief, met een spannende ontknoping!
Strovuur van Gerwin van der Werf
De 17-jarige Fay en haar 20-jarige neef Elvin maken een spontane roadtrip naar Parijs in een oude Mitsubishi Sapporo, die zijn beste tijd heeft gehad. Ze komen dan ook al snel in de problemen: een hoop pech en vreemde ontmoetingen op het sinistere Vlaamse en Franse platteland maken van de reis een beproeving. Een boek met humor en sterke dialogen.
Weg van Jowi Schmitz
Als Anna eenmaal besloten heeft weg te lopen, gaat het snel. Ze staat nog niet bij de snelweg of er stopt al een vrachtwagen, die ook nog eens helemaal naar Spanje blijkt te gaan. In Barcelona beleeft Anna het rauwe leven van de straat, maar ook de vrijheid van de havelozen. Een mooi boek voor jongeren die houden van levendige personages en stof tot nadenken.

Wil je vast vooruit lezen, zodat je stressloos je volgende jaar ingaat? Hierbij wat tips voor leerlingen uit de bovenbouw, van onze collega Annemarie!

De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld
Een jong meisje met een springerig hoofd dat opgroeit in huiveringwekkende omstandigheden. In het gesloten gereformeerd gezin is geen ruimte voor rouw om het gestorven broertje. Beschreven in poëtische taal die bijna te mooi is voor de treurnis die deze omvat. Over een meisje dat zichzelf totaal verliest en hunkert naar een ezelsoortje in haar ziel om zichzelf terug te vinden. Geen makkelijk boek, veel lagen, met zo nu en dan perverse passages die sommige leerlingen tegenstaan, maar uiteindelijk alleen al om de taal een pareltje.
De geschiedenis van mijn seksualiteit van Sofie Lakmaker
Een boek dat leest als een kroegentocht. Lakmaker neemt je in deze sterke debuutroman met smakelijke, droog vertelde verhalen mee in haar ontdekkingstocht naar haar identiteit. Haar droge humor zorgt ervoor dat je vaak hardop zit te lachen terwijl ze je tegelijkertijd genadeloos aan het denken zet met haar rake opmerkingen over hoe anderen aankijken tegen alles wat afwijkt van de seksuele norm.
Alleen met de Goden van Alex Boogers
Nog altijd een van mijn favoriete leestips. Juist ook voor die leerlingen die uit pure leeshaat (of -angst?) keer op keer het dunste boek uitkiezen en daar vervolgens nauwelijks doorheen komen. Dit is dik, maar leest als een trein. Geen ingewikkelde taal, maar een rauw, realistisch relaas van een ik-persoon die zich via het kickboksen ontworsteld aan zijn achtergrond. Spannend vanaf de eerste bladzijde. Keer op keer beamen ook de ‘leeshaters’ dit een geweldig boek te vinden. Heerlijk vakantieboek kortom. (En dan daarna door met het ook omvangrijke maar net zo makkelijk en vlot leesbare Wees onzichtbaar of het intrigerende, waargebeurde Laura H. )

Onstilbare honger voor nog meer leuke boeken? Onze collega René uit de onderbouw heeft ook zijn favoriete titels op een rijtje voor jou gezet!

Elke dag een druppel gif van Wilma Geldof
Maarten is elf jaar als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Als NSB-kind is hij het mikpunt van pesterijen. Terwijl zijn oudere broer Walter aan het oostfront vecht, voert Maarten op school zijn eigen kleine oorlog. Dan wordt hij, tot grote trots van zijn vader, toegelaten tot de Reichsschule, een `Hitlerschool. Terwijl heel Nederland gebukt gaat onder de verschrikkingen van de nazis, is Maarten voor het eerst sinds lange tijd weer gelukkig. Maar dan capituleert Duitsland
Hele verhalen voor een halve soldaat van Benny Lindelauf
Jongstebroer heeft zijn vijf oudere broers naar de oorlog zien vertrekken. Elke broer moet bij wachtpost 7787, net voor de oorlog start, een gift voor de Vrede achterlaten, maar aangezien ze het weinige van waarde dat ze hadden, achtergelaten hebben bij Jongstebroer, kunnen ze de wacht enkel betalen met verhalen. Hoe kunnen verhalen nu een waarde bezitten? Hoe kunnen die verhalen nu een bijdrage leveren voor de Vrede?
Garoeda van Robin Raven
De laatste reis van Garoeda begint in Bandoeng in 1942. Meiske is jarig maar iedereen is het vergeten, zelfs haar moeder. Meiske vlucht teleurgesteld de tuin in. Daar ontmoet ze de mysterieuze jongen Boetje. Samen maken ze de Japanse bezetting van Nederlands-Indië mee. In het jappenkamp voelt Meiske zich ondanks de gruwelijkheden beschermd door Boetje en een beeldje van de mythische vogelkoning Garoeda. Na drie jaar kamp volgt de Bersiap-opstand, de levensgevaarlijke terugreis naar Bandoeng en de boottocht naar Nederland. Spannend en mysterieus tot de laatste bladzijde!