Lezen in tijden van Corona

Wat is een goed boek?

Die vraag krijgen wij regelmatig van leerlingen. Een goed advies is een persoonlijk advies. Nu  de school langere tijd is gesloten, willen we graag wat tips geven om online op zoek te gaan naar boeken voor je leeslijst én voor je plezier.

Leestips

Op de website van de mediatheek kan uitgebreid gezocht worden in de catalogus van onze schoolbibliotheek. Er zijn lijsten met de nieuwste boeken en er staat een link naar leestips van De Jonge Jury. In onze Boekenzoeker staat hoe het werkt. Voor een persoonlijk advies kun je contact opnemen met je docent.

Lezen op niveau

Als je zoekt naar een boek dat bij jou past, let je niet alleen op het thema, maar ook op het leesniveau. Wil je een lijst zien van alle boeken op één bepaald niveau? De Boekenzoeker legt uit hoe dat werkt. Het Ichthus Lyceum volgt de criteria van Lezen voor de Lijst. Op de website van de Jeugdbibliotheek kun je testen op welk leesniveau je zit.  Dit duurt minder dan een minuut.

Digitaal lezen

De schoolbibliotheek is nu gesloten, maar veel boeken kunnen als e-book geleend worden bij de openbare bibliotheek. Voor leerlingen tot 18 jaar is dat gratis, mits je lid bent of wordt van de bibliotheek. In Velsen kan dat nu zonder inschrijfkosten.

Dit is hoe digitaal lezen werkt: Bibliotheek Velsen.

Zonder lidmaatschap is een klein aantal e-books te lezen in de Thuisbieb.