Links: Google Play, App Store, website

Docent Latijn Maurice Weel had een probleem: Het computerprogramma waarmee hij zijn leerlingen jarenlang Latijnse naamvallen liet oefenen, werkt niet op de Chromebooks die op school worden gebruikt en ook niet op smartphones. En lang niet elke leerling heeft thuis nog een pc staan.

Maurice: Toen ik hoorde dat een leerling elke keer naar de pc van haar opa moest om haar naamvallen te trainen, was de maat vol—het werd tijd voor vernieuwing.

Zijn zoon Mink, die zelf 6 jaar lang op het Ichthus Latijn van zijn vader heeft gehad, studeert inmiddels in Groningen voor het tweede jaar Kunstmatige Intelligentie.

Mink: Daar betalen ze meer voor dan voor normale intelligentie.

Vader vroeg zoon of hij inmiddels genoeg had geleerd om zijn probleem met het programma op te lossen.

Mink: Oud, beperkt en werkt niet goed met apparaten. Er is een simpele oplossing: Gewoon die pc van hem stelen en thuis neerzetten—hij zal hem niet missen.

Toen dit voorstel met weinig enthousiasme door zijn vader werd ontvangen, besloot Mink een app te maken zodat de leerlingen van Maurice voortaan weer gewoon voor de chocomel en gevulde koeken naar hun opa’s konden gaan. Vanwege Corona was Mink vaker bij zijn ouders dan thuis in Groningen, dus konden vader en zoon goed samenwerken. Maurice gaf aan wat de app allemaal moest kunnen, en Mink vertaalde dat naar programmeertaal.

Maurice: Ik was ontzettend blij met het resultaat. Deze app kan meer dan het programma waar ik vroeger mee werkte én hij loopt als een zonnetje op elke smartphone. Ik kan nu alles wat een naamval heeft in de app laden en ik heb inmiddels alle woordenlijsten van alle klassen erin gezet. Mijn online lesmethode heeft mooie oefeningen ingebouwd, maar met deze app kunnen leerlingen op elk moment eindeloos de naamvallen stampen met precies de woorden die ze moeten leren.

De naam Latinista heeft met dit eindeloos oefenen te maken: Lanista is de benaming voor een Romeinse gladiatorenbaas. Deze digitale lanista is een drilmeester voor de moderne gymnasiumgladiator.

Gaat de familie Weel hier rijk van worden?

Mink: Het kost alleen maar geld. De app is gratis en zonder reclame, omdat het al erg genoeg is om Latijn te moeten leren. Om hem in de Google Play Store te zetten, moesten we één keer 25 euro betalen. Apple vraagt 100 euro per jaar, maar gelukkig betaalt het Ichthus hiervoor, zodat de app niet alleen op Android, maar ook met Apple werkt. Ik heb wel een donatiepagina gemaakt waarmee ik een hele euro heb ontvangen van mijn vader, voordat PayPal er nog 33 cent van confisqueerde voor hun harde werk.

Maurice: Nu de app er toch is, lijkt het ons wel leuk als hij door meer mensen gebruikt gaat worden. Elke docent Latijn kan eenvoudig zelf woordenlijsten maken en in de app importeren. Er bestaat op dit moment geen enkele app die dit kan, dus wie weet wordt Latinista zelf wel een klassieker. Ik zou zelf Latinista graag nog uitbreiden met werkwoorden, maar dat gaat nog een hoop werk worden!