“Geef de ander hoop”

Rond Pasen is er op het Ichthuslyceum al jaren aandacht voor de ander als medemens. Die aandacht voor de ander is de kern van de christelijke identiteit van deze school. Ondanks toetsen en allerlei andere verplichtingen willen wij op vrijwillige basis leerlingen juist op die dag de tijd geven om kennis te maken met anderen op verschillende manieren.

Ten eerste worden wij ons er bewust van dat er in onze directe omgeving mensen niet eens meer genoeg te eten hebben en daarom afhankelijk zijn van de Voedselbank Velzen. Wij hopen daarom dat alle leerlingen en collega’s die dat kunnen missen een artikel voor de Voedselbank meenemen.

Ten tweede wordt er een Vastenmaaltijd met boodschap georganiseerd. In de vastentijd voor Pasen kiezen mensen er vrijwillig voor om soberder te leven dan zij gewend zijn. Dat afzien van “genietingen” geeft hun besef van de waarde van het bestaan. Het geeft aanleiding om door een periode van relatief gemis, extra te focussen op wat er echt toe doet. In het geloof gaat het hier ook om het gericht zijn op de betekenis van de boodschap van Christus. In alle verhalen komt Hij over als iemand die zich inzet voor mensen die het moeilijk hebben. Vaak gaat hij daarbij in tegen de gevestigde orde. Iets betekenen voor anderen is vaak het opnemen voor zwakkeren, eenzamen, verdrukten of mensen die met de nek worden aangekeken. Juist deze mensen probeert Hij hoop te geven.

Ten derde zijn wij ons ervan bewust dat steeds meer mensen zich eenzaam voelen. Sinds Corona is het aantal mensen die zich alleen voelen in alle leeftijden toegenomen. Daarom is er op Witte donderdag een mogelijkheid opgenomen om een bejaarde in een in de buurt gelegen verzorgingshuis op te zoeken. Zo’n kort bezoekje doet mensen enorm goed en een heel kleine tijdinzet van een leerling van onze school kan een vereenzaamde bejaarde een fijne middag bezorgen.

Ten vierde organiseren wij een dialoog met een of twee mensen die als vluchteling in Nederland terecht zijn gekomen. Waaraan zijn zij ontkomen? Wat missen zij het meest? Hoe zijn zij hier ontvangen? Hoe ziet hun leven er nu uit? Hoe kijken wij tegen vluchtelingen aan? Wat verwachten wij zelf? Waar zijn wij eventueel bang voor? In een dialoog ontstaat er begrip voor elkaars situatie. In een dialoog leer je de ander kennen.

Ten vijfde wordt er een workshop schilderen aangeboden aan een groep minderjarigen asielzoekers en leerlingen van onze school. Door samen hetzelfde onderwerp te schilderen wordt er een gezamenlijke herinnering gemaakt.

Namens cie. Identiteit, H. Meurs

Voedselbank actie duurzame/houdbare goederen inzamelen

Zelfs in Nederland worden de verschillen tussen arm en rijk steeds groter. Wekelijks groeit het aantal mensen dat afhankelijk is van de voedselbank. Dat kan allerlei oorzaken hebben maar is op zich een ernstig signaal.

Vanaf heden tot 28 maart verzamelen de leerlingen en docenten artikelen die lang houdbaar zijn. In de actieweek worden de goederen in de kantine neergezet. Het voedsel zal op donderdag 28 maart april aan het eind van de middag worden opgehaald door voedselbank Velsen.

Geschikt voedsel voor de voedselbank:
Alles wat in pot, blik of pak zit wat een lange tijd houdbaar is,
het liefst iets van deze lijst:

• Pasta, pasta kruiden/pastasaus
  • Suiker
  • Bloem
  • Zonnebloemolie
  • Fles bak-en-braad
  • Rijst / kruiden
  • Broodbeleg in pot / jam e.d.
  • Groenten in blik / pot
  • Soep
  • Vis in blik / pot
  • Fruit in blik
  • Aardappelpuree
  • Thee / koffie
  • Wasmiddelen

Speciaal voor de feestdagen

• Zakjes met mixen voor rijst, spaghetti, en macaroni.
  • Potten pastasaus.
  • Gesneden kaas of stuk kaas.
  • Luxe kaasjes [brie, camembert etc.]
  • Pakjes toast.
  • Ragout en blikjes kip ragout.
  • Koekjes
  • Amandelstaven